Qurban for life 2011 bermula

PENDERMAAN ORGAN DARI PERSPEKTIF ISLAM


Alhamdulilah setelah beberapa kempen kesedaran melalui ceramah dan seminar melalui Kementerian Kesihatan Malaysia di buat sepanjang tahun 2010 dahulu telah menampakkan hasil dan kesedaran telah pun ditunjukkan oleh masyarakat Malaysia amnya dalam isu pendermaan organ ini.

Salah satu soalan yang pernah dibangkitkan adalah : bagaimana kita dibangkitkan kelak di akhirat jika salah satu organ telah kita dermakan kepada pihak lain contohnya mata. tidakkah kita akan buta diakhirat kelak dan cacat pengelihatan? persoalan sebegini perlu kita singkirkan jauh didalam hati kerana tiada isu cacat didalam kebangkitan alam mahsyar kelak sebenarnya jika kita mendermakan organ kita. 

HUKUM PENDERMAAN ORGAN

Jawatankuasa Fatwa Majlis Hal Ehwal Agama Islam Malaysia dalam mesyuarat pertama pada 23-24 Jun 1970 memutuskan bahawa pemindahan organ milik orang yang telah mati kepada yang hidup hukumnya harus.

SYARAT-SYARAT PENDERMAAN ORGAN
Dari sudut Islam,pemindahan organ hukumnya adalah harus beserta dengan syarat.Syarat-syarat tersebut adalah;

1. Tidak ada alternatif lain yang boleh menyelamatkan nyawa pesakit
2. Tidak mendatangkan mudarat yang lebih besar kepada penderma dan penerima organ.
3. Pendermaan organ hendaklah dilakukan dengan ikhlas dengan niat untuk membantu kerana Allah s.w.t.
4. Pendermaan organ hendaklah mendapat keizinan penderma dan ahli keluarga atau warisnya.
5. Pendermaan semata-mata dan bukan penjualan.
 
Pandangan Prof Dr Yusuf al-Qhardhawi: 
1.  Harus mendermakan organ 
2.  Disebabkan dharurat. 
3.  Syarat- tidak membawa kemudharatan besar kepada penderma. 
4.  Penderma mempunyai kemampuan memenuhi kelayakan menderma seperti akhil baligh.

jika ada persoalan yang menarik bermain difikiran anda, anda boleh menghantarkan komen di bawah blog saya bagi menjawab persolan yang dikemukakan. insyallah.

IBU DERHAKA


 
Assalamualaikum Warahmatullah wabarakatuh…

Sidang pembaca sekalian. Hampir setiap hari kita dikejutkan dengan berita pembuangan anak, kehilangan anak dan pelbagai lagi kes-kes yang melibatkan anak-anak kecil  menjadi mangsa didunia ini yang semakin kejam dan ganas.

Keadaan hidup anak-anak yang sepatutnya dibelai dengan kasih sayang dan pendidikan oleh ibu bapa akhirnya hilang dan mereka yang kecil ini menjadi mangsa kepada ibubapa mereka sendiri. Jika kita biasa mendengar istilah anak derhaka, hari ini ada istilah baru iaitu “Ibu Derhaka”

Pelanggaran terhadap tanggungjawab dan tugasan menjaga anak-anak oleh ibu akan menjadikanya ibu derhaka. Islam telah memberikan beberapa tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh ibu kepada anak-anaknya.
Firman Allah S.w.t dalam surah Al-Nahl ayat 172.

Allah menjadikan jodoh (isteri) dari dirimu dan menjadikan anak-anak dan cucu dari isteri serta membawa rezeki yang baik-baik.Apakah mereka percaya kepada yang batil dan ingkar akan nikmat Allah.

Ayat ini menunjukkan bahawa anak-anak adalah kurniaan Allah yang perlu dijaga dan dikasihi. Ibu-ibu yang tidak menjalankan tanggungjawab ini telah melanggar perintah Allah apatahlagi anak-anak yang lahir kadang-kadang dibuang dan diabaikan.



Ada beberapa punca pengabaian tanggungjawab ibu sendiri terhadap anak-anak mereka. Pertama ialah pergaulan bebas dan keterlanjuran pergaulan sehingga melahirkan anak diluar nikah.
Diwaktu ini, si ibu sebenarnya tidak bersedia untuk menjadi seorang ibu kerana mereka ini di belenggu oleh kehidupan bebas dan tidak pula mahu bertanggungjawab. Maka pembuangan anak adalah jalan penyelesaian yang paling mudah. Pembuangan bayi sehingga menyebabkan kematian adalah dosa besar di sisi agama Islam.

Keadaan wanita hari ini yang hidup bekerja dan lebih mementingkan profesion kerja dan lebih mengejar pangkat dan kedudukan telah menyebabkan mereka tidak lagi mampu memelihara anak-anak serta mendidiknya. Lihatlah hari ini ramai yang sudah lagi tidak mahu menjaga bayinya sendiri dan lebih rela dijaga oleh pembantu rumah siang dan malam. Hal Ini akan memberi kesan kepada si anak iaitu tidak lagi mendapat kasih sayang dari seorang ibu.


Keadaan si ibu yang tertekan juga menjadi penyebab si ibu tidak mampu memelihara si anak dan mengabaikan sahaja si anak tanpa penjagaan dan pemeliharaan. Tekanan hidup, tekanan mencari pekerjaan dan tekanan kerana ketiadaan suami juga menyebabkan ada yang menjadi ibu derhaka.

Sidang pembaca, walau apapun tekanan hidup yang memberikan tekanan si ibu tidak boleh lalai daripada tanggungjawab terhadap anak. Jika telah terlanjur dan mempunyai anak tanpa pernikahan yang sah, si ibu tetap bertanggungjawab dihadapan Allah s.w.t tentang pemeliharaan si anak itu. Pembuangan bayi adalah kemuncak kepada hidup yang  tidak bermoral serta tidak  bertamadun dan situasi ini adalah seumpama di zaman jahiliah yang pernah berlaku suatu ketika dahulu.

Wanita yang mementingkan kerjaya dan memegang jawatan tinggi sehingga mengabaikan tanggungjawab terhadap anak-anaknya telah melakukan satu kesalahan. Kerana mencari rezeki adalah tanggungjawab suami dan kalaupun si suami abaikan dan rezeki tidak mencukupi sehingga ia terpaksa mencari rezeki, si anak tidak boleh di abaikan tanpa penjagaan.

Bagi yang menghadapi tekanan hidup, Islam telah mengajarkan  kepada umatnya supaya bersabar dan berdoa.Tiada kehidupan tanpa tekanan tetapi bagaimana kita menyelesaikan tekanan hidup itu adalah penting.

 Walaupun menghadapi tekanan adakah anak-anak hendak diabaikan? dan kita menjadi manusia tidak bertamadun dan menghadapi tuduhan berat dihadapan Allah S.w.t.

Bagi penulis semuanya kembali kepada agama, keterlanjuran akibat pergaulan bebas telah pun  nampak akan kehancuranya dan  jadikanlah berita pembuangan anak, pengabaian terhadap anak-anak akibat terlalu sibuk dan berbagai-bagai kes yang melibatkan kecuaian ibu dalam mendidik anak perlu dijadikan pengajaran. Sesibuk manapun kita agama dan amal ibadah tidak boleh di tinggalkan. Biarlah agama menjadi tunggak dalam kehidupan kita seharian.   

PENYAKIT JIWA

Pembaca yang dihormati, hari ini kita seiring dihidangkan dalam berita yang mengecewakan kita apabila ada penjaga anak-anak terlibat dalam mendera anak-anak dibawah jagaan mereka. Ada yang dipukul, ditendang dan bermacam-macam lagi penderaan terhadap anak-anak kecil ini. Sehingga ada yang menemui maut ditangan orang dewasa yang sepatutnya menjaga dan melindungi mereka.



            Perlakuan yang dilakukan oleh penjaga atau ibu bapa terhadap anak-anak dibawah jagaan mereka yang memudaratkan mereka adalah perkara yang diharamkan oleh islam. Islam menetapkan bahawa anak-anak adalah amanah Allah SWT yang diberikan untuk dijaga dan dipelihara dengan baik. Mendera apalagi membunuh anak-anak bermakna orang itu telah mengkhianati amanah Allah.

            Apabila kita meneliti perlakuan-perlakuan penderaan ini kita akan dapat sebahagian pendera kanak-kanak kecil ini melakukan perbuatan mereka dalam keadaan marah, tertekan, luar kawalan dan dibawah pengaruh dadah. Pada pandangan islam semua perkara tadi adalah sebahagian daripada penyakit jiwa dan penyalahgunaan dadah adalah diharamkan dalam islam.

            Apabila marah sebenarnya akan menyebabkan seseorang itu tidak dapat mengawal perasaanya. Orang yang sedang marah dinasihatkan supaya duduk kalau dia berdiri dan kalau dia duduk hendaklah dia berbaring. Ambillah wuduk dan beristighfar. Dalam satu hadisnya Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya ‘marah itu adalah daripada iblis dan iblis itu daripada api maka hendaklah kamu berwudhuk’. Pengurusan marah sebagaimana yang diterangkan oleh Rasulullah SAW tedi adalah cara terbaik yang sepatutnya seseorang itu lakukan apabila marah. Lihat bagaimana iblis telah memperdayakan manusia dengan api kemarahan yang akhirnya si pemarah tidak sedar bahawa dia telah mendera atau mencederakan anak-anaknya sendiri malahan tidak sedar kadang-kadang anaknya telah mati ditangannya sendiri.

            Kepada mereka yang mempunyai penyakit panas baran, cubalah mencari penawar dan sepatutnya membuangkan penyakit panas baran ini. Ini kerana penyakit ini bukan sahaja membahayakan diri sendiri tetapi juga boleh menjadi penyebab penderaan anak-anak. Kalau anak-anak yang telah dewasa mereka mungkin menjauhi diri daripada ibu bapa yang panas baran. Ia juga akan menyebabkan rakan-rakan dan kenalan menjauhkan diri kerana penyakit panas baran ini.

            Antara sebab lain berlakunya penyakit jiwa ini adalah stress atau tekanan. Tekanan perasaan ini disebabkan terlalu memikirkan masalah yang dihadapi. Banyak masalah hidup ini yang perlu dihadapi setiap hari. Kesemua masalah ini ada kalanya kecil ataupun besar. Boleh diselesaikan dengan mudah atau memakan masa untuk diselesaikan kita harus faham bahawa tiada satupun hari yang kita hadapi ini yang tiada masalah. Masalah sudah bermula dirumah lagi terus membawa dijalan raya. Kemudian kita tempuhi masalah ditempat kerja dan sekali lagi dijalan raya akan kita tempuhi dan sehinggalah kita sampai dirumah semula. Semuanya adalah masalah rutin harian. Adakalanya masalah disebabkan oleh hubungan antara ahli keluarga, ada disebabkan oleh masa. Selalunya terburu-buru kerana tidak menepati masa. Adakalanya disebabkan persekitaran seperti kesesakan jalanraya dan lain-lain.

            Melihat kepada masalah rutin harian ini penulis melihat perlunya masyarakat hari ini mencari panduan bagaimana menyelesaikan masalah tekanan ini. Janganlah disebabkan masalah – masalah kecilpun kan menimbulkan maslah lagi besar dan ana-anak dijadikan sebab tempat melepaskan geram dan kemarahan. Didalam dunia ini tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan Cuma bagaimana kita menyelesaikan masalah.


            Kepada mereka yang mengalami masalah tekanan perasaan atau terlalu banyak masalah hidup cubalah mencari jalan penyelesaian. Masalah jangan dibiarkan berlarutan ia akan memakan diri sendiri.cubalah luahkan perasaan anda kepada kaunselor atau sesiapa jua yang boleh membantu anda. Sebenarnya hari ini yang mengalami tekanan perasaan bukan semata-mata yang mempunyai pendapatan dan keadaan kewangan yang baik baikpun menghadapi masalah jiwa dan tekanan perasaan.




            Diantara tips-tips bagi mengelakkan diri daripada penyakit jiwa ini ialah, membanyakkan membaca Al-quran, Al-quran adalah ubat dan penawar segala kekacauan jiwa. Bacalah Quran setiap hari. Jadikan ianya sebagai amalan harian. Tidak perlu banyak cukup satu muka surat sahaja sebagai permulaan.

            Memperbanyakkan zikir, zikir tidak seharusnya disebut cukup dilafazkan didalam hati.zikir adalah mengingati Allah dengan mengingati Allah ini maka kita membina jiwa yang kuat. Jiwa yang kuat tidak akan mengalami masalah gangguan jiwa atau penyakit jiwa. Jadikan ianya amalan setiap hari. Mudah-mudahan jiwa akan tetap segar dan bersih daripada sebarang penyakit jiwa.

            Untuk mengelakkan kita sentiasa terburu0buru cubalah mematuhi waktu dan uruskan waktu dengan baik. Uruskan waktu dirumah dengan baik begitu juga dipejabat.ini memastikan urusan rumah dapat disiapkan dalam tempohnya dan urusan pejabat selesai dalam jangka masa telah ditetapkan.

            Elakkan membawa masalah dan urusan pejabat ke rumah. Urusan pejabat seboleh-bolehnya selesaikan dipejabat dan sewaktu dirumah cubalah luangkan masa untuk keluargaisteri dan anak-anak. Ini bagi membolehkan kita menetapkan dalam pemikiran kita bahawa urusan pejabat tidak menggangu kita dirumah. Ini juga akan membantu mengelakkan kita daripada menghadapi tekanan dirumah.

            Gunakan sumber kewangan dan pendapatan dengan baik. Ramai yang menghadapi masalah sakit jiwa kerana masalah kewangan. Uruskan kewangan dengan baik. Iaitu seimbang antara pendapatan dan perbelanjaan. Simpan lebihan pendapatan dan cubalah elakkan berhutang perkara-perkara yang tidak perlu.

            Mudaha-mudahan tips ini akan membantu kita menghadapi kehidupan kitaseharian dan mengelakkan kita menghadapi masalah jiwa akibat tekanan perasaan dan dapat mengelakkan anak-anak menjadi mangsa penyakit jiwa kita sendiri.

HARGAILAH NYAWA




Sidang pembaca sekalian.

Hari ini seolah-olahnya nyawa manusia terlalu murah kerana telah banyak kes bunuh dan kes membunuh diri. Manusia hilang punca dan tidak lagi mengenal erti betapa mahal harga nyawa dan betapa nyawa perlu dipelihara.

Islam menganggap dosa besar bagi orang yang mencabut nyawa orang lain dengan sengaja. Kejahatan membunuh secara sengaja termasuk kejahatan yang paling berat kerana dapat menganggu stability keamanan. Oleh kerana itu Allah memberikan perumpamaan, bahawa membunuh seseorang bererti membunuh seluruh umat manusia.

Firman Allah yang bermaksud: “ Oleh kerana itu kami terpaksa (suatu hukuman) bagi bani Israel bahawa barangsiapa yang membunuh manusia, bukan kerana itu (membunuh) orang lain, atau bukan kerana orang itu membuat kerosakkan di bumi, maka seakan0akan dia telah membunuh manusia seluruhnya” Al-Maidah ayat 32

Ayat tersebut mengandungi suatu pandangan perikemanusiaan yang telah disyariatkan oleh Allah, dan tidak ada suatu falsafah apa pun yang mampu menandingi kebijaksanaanNya. Membunuh jiwa seseorang tanpa hak, tanpa memandang memandang apa yang dianutinya adalah sama dengan membunuh seluruh umat manusia.

Mengingat membunuh adalah perbuatan keji yang akan mengancam ketenteraman umum, maka agar manusia tidak ada sebab yang berpatutan melakukanya Allah memberikan balasan yang setimpal, iaitu hukuman berat di dunia dan mendapat balasan azab di akhirat kelak.

Firman Allah yang bermaksud: “dan barangsiapa membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasanya ialah jahanam, kekal ia didalamnya dan Allah murka kepadanya dan mengutuknya serta menyediakan azab yang besar baginya” An Nisa ayat 93

Firman Allah yang bermaksud: “ orang yang ridak menyembah tuhan yang lain bersama Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah kecuali dengan alasan yang benar dan tidak berzina, barangsiapa yang melakukan demikian nescaya dia mendapat balasan dosanya. Akan dilipatgandakan azab untuknya pada hari kiamat dan ia akan kekal didalamnya dalam keadaan hina. Kecuali orang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal soleh” Al Furqan ayat 68-70

Sedangkan bagi si pembunuh disediakan juga balasan didunia iaitu hukuman Qisas. Adanya balasan demikian dimaksudkan agar tidak terjadi lagi perbuatan yang buas itu supaya terwujud masyarakat yang tertib, aman dan damai. Yang dimaksudkan qisas ialah hukuman didunia bagi pembunuh dan hak mutlak bagi ahli waris terbunuh unutk meminta kepada hakim agar melaksanakan hukuman kepadanya dengan harapan dapat dijadikan pelajaran bagi yang lain. Atau jika ahli warisnya memaafkan maka bagi pembunuh harus membayar ganti rugi kepada ahli waris terbunuh.

Firman Allah bermaksud: “hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qisas berkenaan orang-orang yang dibunuh” Al Baqarah ayat 178

Apabila terjadi perkelahian antara dua orang yang bermusuhan, lalu salah satu diantaranya terbunuh, maka yang membunuh dan yang terbunuh kedua-duanya masuk neraka kerana telah melakuakan dosa besar.

Rasulullah bersabda bermaksud: “Apabila dua orang muslim saling berhadapan dengan menggunakan pedangnya, maka yang membunuh dan yang dibunuh keduanya masuk neraka” seorang sahabat bertanya: “Wahai rasulullah, betul bagi pembunuhnya, tetapi mengapa orang yang dibunuh juga masuk neraka?” Nabi menjawab: “Sebab dia juga ingin membunuh kawanya itu” HR Bukhari dan Muslim

Rasulullah bersabda bermasud: “yang pertama kali dihasab diantara manusia pada hari kiamat ialah masalah membunuh” HR An Nasa’i

Rasulullah bersabda bermaksud: “barangsiapa yang membantu untuk membunuh orang isalm meskipun dengan hanya sepatah kata sahaja maka Allah akan menetapkan tulisan didahinya sebagai orang yang terputus dari rahmat Allah” HR Ahmad

Dari Abu hurairah r.a Rasulullah bersabda bermaksud: “baragsiapa membunuh diri dengan menggunaka alat besi, sedang besi itu dari tanganya sendiri ditusukkan pada perutnya maka ia akan masuk keneraka jahanam yang kekal untuk selama-lamanya, barangsiapa yang membunuh diri dengan meminum racun maka ia akan masuk kedalam neraka jahanam yang kekal unutk selama-lamanya dan barangsiapa yang menggelincirkan diri dari atas gunung yang menyebabkan ia mati maka dimasukkan ke dalam neraka jahanam untuk kekal selama-lamanya” Hadis Sahih bukhari

Rasulullah bersabda dalam hasid tsabit bin Dhaka bermaksud: ”orang mukmin terlaknat seperti juga membunuhnya, barangsiapa menuduh orang mukmin kafir maka yang demikian itu seperti membunuhnya dan barangsiapa membunuh jiwanya dengan sesuatu maka di hari kiamat ia akan disiksa”

Dengan memperhatikan ayat dan hadis di atas maka jelaslah perbuatan bunuh diri yang disengaja atau kehendak diri adalah satu tindakan permusuhan terhadapa hokum Allah dan berlaku zalim terhadap diri sendiri. Termasuk juga tindakan bunuh diri, apabila seseorang dengan sengaja melakukan hal-hal yang berbahaya bagi keselamatan jiwanya padahal ia dapat menghindari bahaya itu, tetapi ia melakukanya juga. Dengan demikian tindakan bunuh diri itu bukan hanya dengan meminum racun, gantung diri atau meminum ubat yang melebihi sukatan, tetapi boleh juga dengan cara nekad melakukan tindakan yang membahayakan keselamatan.

Kesemua dalil-dalil daripada Al quran dan Al sunnah menyatakan membunuh atan membunuh diri adalah dosa yang amat besar. Seksaan yang menanti diakhirat dan larangan daripada Allah menunjukkan bahawa islam amat menghargai nyawa manusia.

Apa-apa jua bentuk tindakan yang boleh mengancam nyawa manusia lain atau diri sendiri amat dilarang. Semoga Allah memelihara nyawa kita dan dijauhkan daripada tindakan yang merugikan kita didunia dan diakhirat.

Rasulullah bersabda bermaksud: “semua dosa itu kemungkinan masih dapat diampun Allah, kecuali dosa orang mati kafir atau dosa orang yang membunuh orang mukmin dengan sengaja” HR An Nasa’I dan Hakim

Rasulullah bersabda bermaksud: “diantara dosa-dosa besar ialah menyekutukan Allah membunuh jiwa dan sumpah palsu” HR bukhari dan muslim

Daripada penjelasan beberap ayat dan hadis tersebut menunjukkan larangan keras melakukan pembunuhan dengan sengaja tanpa ada alasan yang dibenarkan syarak, serta laknat ancaman Allah dengan seksaan yang amat pedih bagi orang melakukan pelanggaran ini.

Selain daripada itu, antara manusia yang tidak menghargai nyawa adalah mereka yang membunuh diri. Bunuh diri adalah tindakan seseorang yang dengan sedar dan sengaja mencelakan dirinya, dengan maksud melenyapkan nyawa sendiri. Perbuatan membunuh diri ini termasuk dosa besar kerana bunuh diri bererti putus asa atas ketentuan dan takdir Allah. Padahal sikap putus asa hanya dimiliki oleh orang yang tidak beriman dan ingkar kepada Allah dan RasulNya.

Firman Allah bermasud: “dan janglah kamu membunuh dirimu, sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu. Dan barangsiapa yang berbuat demikian dengan melanggar hak dan aniaya maka kami kelak akan memasukkan kedalam neraka. Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah” An Nisa’ ayat 29 & 30

khasiat : 40 kaf



KELEBIHAN 40 KAF

Dipanggil 40 KAF disebabkan terdapat empat puluh kaf, begitu juga bilangan khasiatnya.

Sebahagian khasiatnya adalah :-

  1. Baca 44X untuk pelaris perniagaan
  2. Baca 21X pada makanan yang sedikit insyallah mencukupi pada tetamu yang ramai
  3. Baca 3X pada budak yang kena sawan, hembus dan timbang budak itu insyallah baik sawanya
  4. Baca 7X pada payudara ibu yang bersalin dan urut insyallah banyak susunya. Atau baca pada jantung pisang kelat kemudian rebus dan diberi minum pada orang yang bersalin
  5. Baca 7X pada lada hitam dan letakkan dibawah ibu jari orang terkena pelesit, dipicit nescaya lari pelesit itu
  6. Baca 7X pada air sejuk dalam tudung periuk atau minyak tanak diberi minum kepada perempuan yang lekat urinya
  7. Baca 3X dan hembus pada luka insyallah bisanay turun
  8. Baca 4X pada musuh yang banyak nescaya rabun pandangan mereka
  9. Baca 7X pada pasir bila menghadapi seteru mescaya berlaga ia sesama sendiri
  10. Baca 3X masa melangkah dihadapan tangga, hembus ke kanan, kiri, hadapan, gemgam tangan, kunci gigi kemudian melangkah barulah dilepas tangan dan gigi. Teruskan berjalan insyallah terpelihara dari seteru.







كَفَاكَ رَ بُّكَ كَمْ  يَكْفِكَ وَاكِفَةً  كِفْكَافُهَا كَكِمَيْنٍ  كَاَن مُنْكَلِكًا  تَكِرُّ كَرًّا
كَكَرِّ الْكَيْفِ كَابِدٍ  تُهْكِيْ مُشَكْشَكَتاً  كَلَّتْ لَكَ الْكَلَكَ  كَفَاكَ رَ بُّكَ
كَافِي الْكَا فِي كُرْ بَتَهَا يَا كَوْ  كَباً  كَانَ  يُهْكِيْ  كَوْ  كَبَ الْفَلَكَ

Cermin diri




Perintah beriman dan bertakwa kepada Allah telah banyak disebut didalam Al Quran. Apabila kita beriman dan bertaqwa kepada Allah, maka kita berada didalam jalan yang lurus, jalan yang diredhai oelh allah, jalan yang dapat menyelamatkan diri kita daripada azab Allah diakhirat kelak. 

Jalan yang lurus inilah sebenarnya yang selalu kita bermohon kepada Allah didalam sembahyang kita. Didalam surah Al Fatihah yang kita bacakan didalam setiap rakaat sembahyang, kita bermohon kepada Allah supaya Allah tunjukkan kepada kita jalan yang lurus.

Jalan yang lurus sebenarnya adalah islam. Jalan yang selain daripada islam semuanya tidak benar dan palsu semata-mata kerana ia rekaan manusia. Semua perkara yang kita lakukan dan kerjakan seandainya ia berlandaskan islam maka sesungguhnya ia berada diatas jalan yang lurus. 

Begitulah sebaliknya, jika ia melakukan perkara yang ditegah dan dilarang oleh Allah serta tidak bertepatan dengan tuntutan islam maka sebenarnya ia berada dijalan kesesatan. Jalan yang dimurkai oleh Allah.


Firman Allah dalam surah Al Imran bermaksud:-
Sesungguhnya agama yang benar dan diredhai disisi Allah ialah islam. Dan orang-orang yahudi dan nasrani yang diberikan kitab itu tidak berselisih mengenai agama islam dan enggan menerimanya melainkan telah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenaranya. Perselisihan itu pula semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan ingatlah sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterang Allah maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan balasanya.

Oleh itu, marilah kita bertanya kepada diri kita sendiri, apakah islam ini, kehidupan kita, cara hidup kita, rumahtangga kita, system-sistem kehidupan kita, semuanya berjalan mengikut kehendak dan tuntutan islam atau sebaliknya, apakah islam ini hanya ibadah kita sahaja mengikut cara islam? Tetapi perkara selainya daripada ibadah kita tidak mengikut islam.