Qurban for life 2011 bermula

INDAHNYA PERNIGAAN MENGIKUT PERSPEKTIF ISLAM



Perniagaan adalah profesion yang mulia. Kemuliaan berniaga kerana Nabi Muhammad SAW adalah peniaga. Berniaga adalah sebahagian daripada cara manusia berusaha mencari bekal kehidupanya didunia. Bekerja dan mencari kehdupan adalah ibadah. Islam meletakan bekerja sebagai ibadah.
Islam menggalakan umatnya berusaha dan bekerja mencari kehidupan. Hal ini telah disebut dalam Al-Quran dan Al-Sunnah.
Firmah Allah SWT dalam surah Al-Qasas ayat 77 “dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepada kamu akan pahala kebahagiaan dari dunia dan berbuatlah baik sebagaimana Allah berbuat baik kepada kamu dan janganlah kamu melakukan kerosakan dimuka bumi sesungguhnnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melakukan kerosakan”.





Sabda Rasullah SAW
Barangsiapa yang diwaktu petangnya merasakan letih kerana bekerja dan berusaha dengan tangannya sendiri maka diwaktu petang itulah dia diampunkan dosanya.
                                                                                                                                Hadis Riwayat Tabrani dan AlBaihaqi
Jika kamu berserah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa nescaya dia menjamin rezekimu sebagaimana dia menjamin akan burung yang terbang pagi hari dengan perut yang kosong dan kembali pada waktu petangnya dengan perut yang kenyang.
                                                                                Hadis Riwayat Al-Tarmizi, Al-Nasai Ibn Majjah dan Ibn Hibban

No comments:

Post a Comment